Referat fra generalforsamlingen 30. august 2025

1.Valg af dirigent

Dirigent valgt, bestyrelsesformand Stephanie

2. Valg af referent

Referent valgt, medlem Maibrit

Deltagere: 20 medlemmer + 2 bestyrelsesmedlemmer

3. Årsberetning fra sæsonen 2023 – 2025

Foreningen har to saunaer, saunaen på Islands Brygge ejer foreningen og kontrakt aftaler med Teknik og miljøforvaltningen i Københavns kommune. Saunaen på Fisketorvet låner foreningen af Københavns Kommune, og kontrakt aftaler sker med forvaltningen Kultur og Fritid. Bestyrelsen har bestået af 4 medlemmer og har fremover et ønske om at bruge flere medlemmer til initiativer, da der har været mange arbejdsopgaver at deles om. Der har været behov for flere reparationer end forventet, sidste sæson var præget af lange proces tider med godkendelser af Københavns kommune inden reparationer fandt sted. Der er nu lavet flere

procedure, så reparationer kan forekomme hurtigere. Der er planlagt renovering af badezonen ved Fisketorvet af Københavns kommune og midlerne er

godkendt. Det er uvist hvornår denne renovering finder sted, men i planen er der to saunaer, hvor der er dialog om at foreningen får den ene til medlemmer og skal drifte den anden. I de kommende uger er der kontrakt forhandlinger om de to saunaer og tilladelser, foreningen arbejder henimod flerårige kontrakter, hvor der pt. kun er etårige kontrakter.

Status på medlemstal for sæsonen 2024 – 2025:

• Fisketorvet: 578 medlemmer

• Islandsbrygge: 328 medlemmer

• Begge saunaer: 353 medlemmer.

Tak til gusmestrene for deres frivillige engagement og for gode gus sessions.

4. Godkendelse af årsregnskabet 2023-2025

Foreningens regnskab er delt op i 3 delregnskaber

• Islandsbrygge sauna

• Fisketorvets sauna medlemmer

• Fisketorvets sauna offentlige gæster

Fisketorvets sauna skal have åbent for offentligheden 20% af åbningstiden.

2023 – 2024 endte med et positivt resultat på 314 t.kr.

Indtægten fra Københavns kommune på 30.000 kr. er et tidligere betalt depositum. Foreningen modtager ikke støtte fra Københavns kommune, udover rådigheden af den ene sauna. Foreningen står for betaling af reparationer og vedligehold. El afregning for Fisketorvet, er forskudt et år, og betales derfor først i næste regnskabsår. Det vil kunne ses at EL posten er markant lavere på Fisketorvet end islandsbrygge, da prisen på el her købes til kostpris. Lejen der er betalt for saunaen, er for flere år, da der tidligere ikke var økonomi i foreningen og lejen dermed er blevet udskudt. Lønomkostninger indeholder lønninger til servicemedarbejdere der er til stede i de offentlige åbningstider, håndværkere, administrative medarbejder og gusmestre i de offentlige åbningstider.

Omkostninger til vedligehold findes både i materialer og lønninger. Overskuddet fra gæsterne på Fisketorvet, skal betales retur til kommunen, hvor underskud afholdes af foreningen. Overskuddet for 2023/24 er endnu ikke betalt. 2024 – 2025 endte med et positivt resultat på 415 t.kr.

Indtægten er øget, grundet større medlemstal og flere gæstedage. I sæsonen har der været tilbagebetalinger, grundet utilfredshed med nedetid.

I posten tilbagebetalinger er der også private udlæg, som kunne være olier og indkøbte rengøringsmidler. El afregning for Fisketorvet er for perioden 2023/24. Islandsbrygges el afregning er steget, grundet længere sæson og automatisk opstart af ovn. 

​Regnskab for 2023/24 og 2024/25 er godkendt ved fuld enighed.

5. Godkendelse af budget for 2025-2026

Medlems status før tilmelding fra venteliste:

• Fisketorvet: 550

• Islandsbrygge: 80

• Begge: 200

Posten tilbagebetalinger i budgettet er tilbagebetalinger af forudbetalte udgifter.

Generalforsamlingen anbefaler en mere detaljeret budgetoversigt, med tilføjelse og justering af

nedenstående poster:

• Vedligehold hæves til 200.000

• Regnskab og revision sættes på med 50.000

• Uforudsete udgifter sættes på med 50.000

• Der gives mandat til bestyrelsen om at øge Rengøring og service medarbejder med 50.000

Resultatet vil lande på 93.358 kr.

Budget er godkendt med ovenstående ændringer

6. Behandling af indkomne forslag:

• Saunarenovation: Taburet, knager, temperaturføler, ovensten, bænke, ryglæn, gardinstang, slæbning, maling, dørhængsler, knap, teknikskabet, glasdør, halvtag:

Nye bænke i august 2025, med Mahogni træ der har længere holdbarhed. De er 18 cm. lavere end før og Gusmestre vurderer om de skal hæves.

Der var dialog om hvorvidt trægulvet skulle fjernes og man skulle bruge linoleum gulvet nedenunder, dette blev ikke anbefalet da linoleumsgulvet bliver varmt, glat og hurtigere vil slides. Der kommer i stedet nyt Mahogni trægulv, som lægges i løbet af sæsonen. Der var forslag om gummimåtter til omklædning, for at minimerer slid på gulvet fra sko. Øvrige renovationspunkter er lavet hen over sommeren, udover teknikskabet. For at minimerer slid anbefales det at saunaen rengøres grundigt 2 gange om ugen.

• Reservedele: knap, styreboks, display, temperatursensor:

​Generalforsamlingen har givet bestyrelsen mandat til at vurdere om reservedele skal indkøbes på forhånd.

• Rengøring:

Rengøring øges til 2 gange om ugen og rengøringsplan udarbejdes af bestyrelse og gusmestre.

• GUS: ugeskema, udeblivelse, lønninger, refusion af kontingent, godtgørelse af udgifter, godtgørelse for afholdelse af medlemsgus (løn eller gratis gus tider), flere gusmester:

Der er godtgørelse til Gusmestre for gus i offentlige åbningstider. Der gives mandat til atbestyrelse og gusmestre finder en godtgørelse model for medlemsgus.

Gusmestrene blev tidligere uddannet eksternt, men uddannelse sker nu internt.

• Nye repræsentanter for gæstetider eller skal medlemmerne lave det:

På nuværende tidspunkt er der ansat servicemedarbejdere til at drifte i de offentlige åbningstider.

Der ønsker afstemning om hvorvidt medlemmerne i stedet skal stå for dette.

Forslag 1: Fortsætte med ansatte i offentlig åbningstid

Forslag 2: Medlemmerne drifter i offentlig åbningstid

Alle 22 stemte for forslag 1, der hermed er vedtaget.

• Stilletider flere eller færre?

Flere stille tider: 10 stemmer

Færre stille tider: 10 stemmer

Efter afstemningen var der dialog om at stille dage potentielt kunne være på forskellige dage og halve dage. Bestyrelsen tager stilling til hvordan stilledage afholdes.

• Skilte på Fisketorvet – Ingen fotos:

Det opleves som ubehageligt at der tages fotos fra gaden og ind i saunaen fra forbi passende.

2 stemte for at der skulle sættes skilte op på gade, med ingen billeder.

• Adgangssystem nyt system og administration:

Det opleves at der ved nuværende system gives koder væk og venner tages med i saunaen, derfor foreslås det at der ændres til armbåndssystem. Dette vil dog være en større administrativ byrde, da armbånd skal udleveres når de mistes og ved nye medlemmer. Omkostningen ved implementering ca. 10.000 og en månedlig udgift på 200 kr.

Forslag 1: Skifte system

Forslag 2: Beholde nuværende system og skifte koden oftere

Ale 22 stemte for forslag 2, der hermed er vedtaget.

• Løsning på ikke-medlemmer i saunaen:

Der er udfordringer med ikke-medlemmer i saunaen og da koderne ikke er individuelle, kan den der giver koden ikke udelukkes fra badeklubben. Det anbefales at der oftere laves check i saunaen. 

• Opslagstavlen på hjemmesiden fungerer dette eller noget andet?Opslagstavlen på hjemmeside, virker ikke optimalt, hvilken anden platform skal bruges til akut

kommunikation:

Forslag 1: Mail

Forslag 2: SMS

Forslag 2 fik 20 stemmer og er hermed vedtaget

• Se på billigere EL løsning på Islands Brygge:

Bestyrelsen har mandat til at træffe denne beslutning

• Brugernavne nyt system:

Der er fra medlemmer et ønske om et lettere brugernavn bestående af tal.

Forslag 1: Fortsætte med nuværende brugernavne

Forsalg 2: Nye brugernavne med tal

Ale 22 stemte for forslag 2, der hermed er vedtaget.

• Nye skilte i saunaen Brug af sko osv.

Der er mange skilte i saunaen, skal der opsættes flere, færre eller skal nuværende niveau bibeholdes.

Alle stemte for at der skal være skilte på et minimums niveau, følgende skilte er vigtige:

• Maks antal i sauna

• Plan for ugen med gus og offentlige tider

• Gus nu der kan sættes foran dør

• Regelsæt

Der var dialog om vigtigheden af information ved indmeldelse om overordnede regler, som vigtigheden af et stort håndklæde og ingen ude sko i saunaen, grundet hurtigere slid på materialer.

• Vedtægtsændringer generalforsamling afholdes årligt:

​Vedtaget med 22 stemmer for ændringen og vedtægterne kan findes på hjemmesiden.

7. Valg af bestyrelsen & 8. Valg af suppleant til bestyrelsen

Bestyrelsen består af 4 medlemmer og en suppleant, der var 5 der ønskede at opstille til bestyrelse og som suppleant, bestyrelsen konstituerer sig i forhold til roller, følgende 5 er med i den nye bestyrelse og suppleant:

• Janne

• Ann-Sofie• Victoria

• Peter

• Claus

Derudover har bestyrelsen en støttegruppe som de kan uddelegere opgaver til og i øvrigt bruge medlemsbasen, følgende medlemmer er med i gruppen:

• Trine

• Kirstine

• August

• Sebastian

• Anne-Mette

• John

• Christina

• Hjalte

• Stephanie

9. Valg af kritisk revisor

Sophia er valgt som kritisk revisor.

10. Eventuelt

Intet blev drøftet